Κατά την επίσκεψη, αναλύθηκαν και αποτιμήθηκαν τα έργα και οι ενέργειες του Δήμου σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή των προβλέψεων του Ν. 4830/2021 σχετικά με τη διαχείριση των αδέσποτων ζώων συντροφιάς και την πρόληψη δημιουργίας νέων. Διαπιστώθηκε σοβαρή υστέρηση και αδράνεια στην υλοποίηση των απαιτούμενων ενεργειών, γεγονός που καθιστά επιτακτική την ανάγκη για πιο συστηματική και στοχευμένη δράση από πλευράς Δήμου. Έχει ήδη παρέλθει κρίσιμο χρονικό διάστημα χωρίς ουσιαστική πρόοδο. Ο Δήμος Θάσου οφείλει να προχωρήσει χωρίς άλλη καθυστέρηση. Συγκριτικά με τους υπόλοιπους 21 Δήμους της Περιφέρειας Αν.Μακεδονίας και Θράκης έχει τις πιο χαμηλές επιδόσεις. Σον Δήμο έχουν δοθεί συγκεκριμένες συστάσεις, συνοδευόμενες από αυστηρά χρονοδιαγράμματα και ορόσημα.
✅ Ο Δήμος δεν έχει προβεί στη σύσταση της πενταμελούς και της τριμελούς επιτροπής. (Εικόνες 1,2,3). Έχει ορίσει υπεύθυνο για τα ζώα συντροφιάς και έχει σύμβαση με κτηνίατρο η οποία θα πρέπει να επεκταθεί έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει πιο εξειδικευμένα περιστατικά αλλά και ανταπόκριση κατά τις νυχτερινές ώρες και αργίες.
📌 Παράλληλα με τις συντονισμένες ενέργειες από πλευράς του Δήμου, καίριας σημασίας είναι η άμεση ενεργοποίηση του τοπικού Αστυνομικού Τμήματος για τη διεξαγωγή στοχευμένων και αυτεπάγγελτων ελέγχων. Συγκεκριμένα, δόθηκε σχετική αυστηρή οδηγία με υποχρέωση έγγραφης ενημέρωσης του Δήμου κάθε 15 ημέρες, καθώς και για την έκδοση σχετικών δελτίων τύπου που θα ανακοινώνουν τα αποτελέσματα των ελέγχων. Τα βεβαιωθέντα διοικητικά πρόστιμα από την ΕΛ.ΑΣ. για τα έτη 2023 και 2024 ήταν εξαιρετικά χαμηλά. (Εικόνα 4)
📌 Συζητήθηκε επίσης η ανύπαρκτη αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων που παρείχε η κεντρική διοίκηση. (Εικόνα 5).
📌 Το επιχειρησιακό πρόγραμμα του Δήμου δεν έχει υποβληθεί στο Εθνικό Μητρώο Ζώων Συντροφιάς (ΕΜΖΣ).
🤝 Η συνεργασία του Δήμου με τους εθελοντές για οργάνωση κοινών δράσεων είναι καθοριστικής σημασίας και ο Δήμος πρέπει να δουλέψει και προς αυτήν την κατεύθυνση.
📌 Ο Δήμος θα πρέπει άμεσα να εστιάσει και στην πρόληψη μέσω της ενημέρωσης των δημοτών του σχετικά με τις υποχρεώσεις της υπεύθυνης ιδιοκτησίας. Επισημάνθηκε πως το 73,5% των καταγεγραμμένων δεσποζόμενων σκύλων και γατών δεν έχουν στειρωθεί ή δεν έχει δοθεί δείγμα γενετικού υλικού – DNA (Εικόνα 6). Το ποσοστό αυτό, το οποίο αφορά τα καταγεγραμμένα στο ΕΜΖΣ δεσποζόμενα ζώα συντροφιάς, είναι εξαιρετικά υψηλό και αποτυπώνει τον κίνδυνο δημιουργίας νέων αδέσποτων ζώων.
📌 Επιπρόσθετα, ο Δήμος θα πρέπει απαραίτητα να εντείνει τις δράσεις καταγραφής και στειρώσεων αδέσποτων ζώων συντροφιάς. Οι καταγραφές στο ΕΜΖΣ είναι ελλιπέστατες για τις γάτες, καθώς η Θάσος αντιμετωπίζει μεγάλο θέμα με τις αδέσποτες γάτες και δεν έχουν γίνει συντονισμένες δράσεις στειρώσεων (Εικόνα 7). Έγινε ισχυρή σύσταση για διοργάνωση δράσεων μαζικών στειρώσεων το συντομότερο δυνατόν.
Η Ειδική Γραμματεία δεν πρόκειται να ανεχθεί περαιτέρω παραμέληση των θεσμοθετημένων υποχρεώσεων που αφορούν την προστασία των ζώων. Η ευθύνη των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι σαφής και αδιαπραγμάτευτη.
Ο Δήμος Θάσου κλήθηκε να προβεί άμεσα σε συγκεκριμένες και μετρήσιμες ενέργειες. Η παρακολούθηση της πορείας συμμόρφωσης θα είναι συνεχής, ενώ η Ειδική Γραμματεία θα παρέχει την αναγκαία υποστήριξη, με ταυτόχρονη εποπτεία για τη διασφάλιση της πλήρους εφαρμογής των προβλεπόμενων ενεργειών.
Η διαχείριση των αδέσποτων ζώων δεν είναι δεύτερης κατηγορίας υποχρέωση – είναι δείκτης πολιτισμού, νομιμότητας και κοινωνικής υπευθυνότητας.